Işıl Yücesoy, sanatla yaşayan bir ailede dünyaya geliyor. Dedesi Giriftzen Asım Bey, babası
müzik öğretmeni Selahattin Yücesoy, amcası müzisyen Musa Süreyya Bey, diğer amcası
ressam Asım Yücesoy, besteci ve piyanist halası Nihal Erkutun ve bir diğer tiyatrocu
halasıyla büyüyor. Ankara Devlet Konservatuvarı’nda tiyatro eğitimi alan değerli sanatçı
şöyle anlatıyor sanatla bir araya gelişini: “Eğer bir bayrak yarışını devam ettirmeye
niyetliysen o bayrağı asla yere düşürmemeye çalışmalısın. Ve bu çok büyük bir özveri,
çalışma ve disiplin gerektirir. Yorucu mudur? Evet. Çok büyük fedakarlıklar mı ister? Evet.
Hayatının bütün bir şablonunu bu olguya mı oturtursun? Evet. Peki, değer mi? Evet. Hayatta
başka hiçbir şey yapmayı düşünmedim. Ve mesleğimi çok severek ve inanarak yaptım.”
Yücesoy, İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda oynadığı Arthur Miller’ın Orkestra adlı oyunu ile
meslek hayatında önemli bir aşama kat ettiğini, Arsen Gürzap’ın rejisiyle o güne kadar
denemediği bir kadın tiplemesiyle, komple atlet olma çabasıyla bir basamak çıktığını dile
getiriyor. Çağan Irmak’ın Çemberimde Gül Oya projesinde üstlendiği Sema rolüyle dizi
sektöründe alışılagelmişin dışında bir karakter yaratmaya çalıştığı için daha geniş bir kitleye
ulaştığını belirten Yücesoy, “37 yıl gibi büyük bir aradan sonra müzik kariyer danışmanım
Hakan Eren’in yüreklendirmesiyle yapmış olduğum Zamansız adlı albüm de genç nesle
ulaşmama yardımcı oldu. Beni tanıyorlardı ama şarkı söylediğimi bilmiyorlardı” diyor. Sanat
hayatına girerken çok müzik dinlediğini, tiyatro seyrettiğini ve sanat olaylarını takip etmeye
çalıştığını söyleyen Yücesoy, “Eğer bütün sanat olaylarını izlemeyi, onları merak etmeyi
kendinize iş edinirseniz, daha doğrusu alışkanlık haline getirirseniz, hepsi size ilham kaynağı
olabiliyor. Üstelik bu, farkında olmadan gerçekleşiyor; birilerinden etkileniyorsunuz ama
itiraf edeyim ki kişi olarak hiç kimseden fazla etkilenmemeyi seçtim” şeklinde konuşuyor.
Sahneye konulan bir oyunu daha önce farklı bir ekip oynamışsa, bunu izlemekten de
kaçınıyor. “Bizim meslekteki en önemli basamak atlatıcı şey, risk almayı bilmektir. Başarısız
olabilirsiniz, hiç önemli değil. Çünkü hayatta başarısızlık başarıdan daha fazladır ama her
başarısızlık eğer nedenleri, niçinleri araştırırsanız sizi başarıya taşır.” Tiyatro, sinema ve
müzikle iç içe bir yaşam süren Yücesoy, hiçbirini birbirinden ayırt edemiyor ve tüm
branşların kendisini beslediğini anlatıyor: “Benim esas işim söz. Dolayısıyla hangisini
yaparsam yapayım esas mesleğimi yapmış oluyorum. Benim yaptığım her profesyonel işin
içinde tiyatro var ve her denediğim branş ondan yeni bir şeyler öğrenerek yeni ufuklara
açılmama neden oluyor.” Her değerli isim gibi bugün ulaştığı noktaya kolay gelmemiş
Yücesoy. Yürüdüğü yolda hem doğru hem de zorlu kararları olmuş. İzmir Devlet
Tiyatrosu’nda çalışırken monoton gördüğü hayata dayanamayarak istifa etmesini şöyle
açıklıyor: “İstifam bence en akıl yürüterek yaptığım şeylerden biriydi mesleki olarak. Çünkü
bilmediğim bir dünyada risk almaya başlamıştım, bilmediğim bir dünyayı tanımaya
başlamıştım, şarkı söylemeye başlamıştım. Devletin güvencesinden kurtulup hayatımı kendim
kurmayı istedim. Bütün bunlar gözlemlerimi artırdı tabii. Çile çekmedim mi, çektim.
Yorulmadım mı, yoruldum ama büyüdüm. Bu bence vermiş olduğum en akıllıca karardı.
Hatalara gelince, hatalar hep var, yeter ki hata yaptığınızı kabul edin ve o hatanın getirdiği
tokatı suratınızda hissedin; hatasız hiçbir şey olmaz.” Değerli sanatçı, geride bırakılan
zamandan ders almanın mutluluk verici olduğunu ve bir sanatçının her zaman önüne bakması
gerektiğini de sözlerine ekliyor. Yolun başında olan oyuncuların yalnızca ‘kendi’ olmaları
gerektiğini söyleyen Işıl Yücesoy, kendi kişilikleri, yetenekleri ve öz varlıklarıyla var olma
çabasına girmelerini öneriyor. “Toplum karşısında bir rol model olduklarını asla
unutmamalılar ve risk almayı bilmeliler. Bütün genç arkadaşlarıma başarılar diliyorum. Hiç
kimse gökten zembille inmiyor. Çaba olmadan, liyakat sahibi olmadan, etik değerleri göz
önüne almadan bu sanat yapbozunda sadece geçici olarak yer alırsınız. Oysa amaç,
bıraktığınız izin kalıcı olmasını sağlamaktır.”
Vogue Mart 2024